Tuesday, July 31, 2007

Hiburan Dan Muzik Menurut Pandangan Islam

TAKRIF HIBURAN (AL-LAHWU)

Al-Lahwu (hiburan) ialah semua perkara yang melekakan manusia daripada pelbagai gangguan, pemikiran dan masalah yang mengganggu tidurnya. Ia juga tidak mempunyai hakikat yang sabit seperti bermain, berjenaka, bersembang malam, menyanyi dan sebagainya.


JENIS-JENIS HIBURAN

Ada diantara hiburan yang tidak mendatangkan sebarang kebaikan dan keburukan. Ia sekadar melupakan manusia seketika daripada memikirkan perkara yang serius atau isu-isu besar.

Terdapat juga hiburan yang memberikan kesan yang buruk kepada manusia seperti menyemai sifat suka membuang masa dan mengabaikan tanggungjawab hidup.

Ada juga hiburan yang memberikan kesan yang baik seperti sifat suka melakukan kerja-kerja kebajikan dan melatih manusia berhadapn dengan kesukaran.

HUKUM SETIAP JENIS HIBURAN TERSEBUT

Jenis pertama : Hiburan yang tidak memberikan sebarang kesan, sama ada kesan baik mahupun buruk kepada manusia. Hukumnya adalah makruh. Contohnya, berada dalam majlis yang penuh dengan gurauan dan jenaka yang tidak berfaedah. Perbuatan ini dianggap membuang masa tanpa memberikan sebarang faedah.

Jenis kedua: Hiburan yang membawa keburukan kepada individu dan masyarakat. Hukumnya adalah haram dan tidak boleh diamalkan. Contohnya sama seperti hiburan yang pertama tadi, tetapi pelakunya keterlaluan berhibur hingga mengabaikan tanggungjawabnya, seperti mengabaikan solat, bekerja mencari rezeki, atau menanam nilai yang tidak baik seperti berbohong dan mengabaikanaspek akhlak dalam pergaulan dengan orang lain.

Begitu juga dengan majlis nyanyian yang disertakan dengan dendangan alat muzik yang diharamkan atau disertai oleh wanita dan pelayan.

Jenis ketiga: Hiburan yang membawa kebaikan kepada individu dan masyarakat. Hiburan jenis ini dibenarkan. Malah amalan ini mungkin digalakkan bergantung sejauh mana faedah yang diperoleh.

Contohnya hiburan yang telah disebutkan sebelum ini seperti perlumbaan, pertandingan memanah dan permainan yang berfaedah untuk peperangan dan lain-lain. Iaitu apa sahaja hiburan yang boleh diterima oleh rasional manusia.








PELAKSANAAN HUKUM INI KEPADA PELBAGAI HIBURAN YANG LAIN

Permainan yang tidak memerlukan banyak pergerakan dan dimainkan secara meluas dikalangan masyarakat seperti catur, dam, terup dan sebagainya.

i. Setiap permainan yang bergantung kepada kemahiran berfikir dan pengamatan adalah dibenarkan. Persoalan halal atau makruh permainan ini bergantung kepada sejauh mana ia menyebabkan kelekaan pemain.

Contohnya permainan catur. Ia suatu permainan yang banyak bergantung kepada penggunaan akal dan fikiran. Ia menunjukkan kesan yang baik. Sekiranya ia menyebabkan pemain leka dan mengambil masa yang lama, hukumnya menjadi makruh.

ii. Setiap permainan yang berdasarkan nasib dan yang membatutkan akal fikiran seperti permainan dadu, terup dan sebagainya adalah haram. Hal ini menyebabkan pemain membiasakan diri untuk bergantung kepada nasib dalm setiap perkara. Permainan jenis ini memberi banyak kesan negatif kepada diri manusia.

Berhibur dengan haiwan seperti menyabung ayam atau lembu. Ulama’ sependapat menyatakan bahawa hukumnya haram, kerana ia meninggalkan pelbagai kesan buruk ke atas kehidupan haiwan dan manusia.

Pertarungan. Ia membabitkan beberapa jenis pertarungan:

i. Apa sahaja pertarungan yang tidak membahayakan tubuh badan, boleh melatih manusia menjadi kuat dan mahir menggunakan senjata serta mempertahankan diri adalah dibenarkan. Malah mengikut keadaan tertentu, ia digalakkan.

ii. Apa sahaja pertarungan yang membayahakan tubuh badan seperti melukakan, mematahkan tulang atau menghilangkan keupayan adalah haram. Contohnya, gusti, tinju dan sebagainya. Namun dikecualikan dengan kaedah tertentu yang boleh menjamin tidak berlaku kecelakaan kepada kedua-dua pihak.













HIBURAN YANG MEMBABITKAN PERTARUHAN

Semua permainan atau hiburan yang dinyatakan di atas tadi adalah tidak dibenarkan jika ia membabitkan wang, sama ada oleh satu pihak, kedua-dua pihak atau pihak ketiga. Setiap permainan yang membabitkan wang dianggap sebagai judi yang diharamkan.

Wujud satu pendapat di kalangan ulama’ Mazhab asy-Syafi’i yang membenarkan pembabitan wang dalam pertarungan yang diharuskan. Berdasarkan pendapat ini, pertarungan ini mengikut hukum pertandingan lumba dan memanah.

Menurut pendapat yang sahih dalam mazhab, pertaruhan wang tidak dibenarkan dalam semua jenis permainan dan hiburan yang di haruskan, sekalipun pertarungan, kecuali pertandingan lumba (musabaqah) dan memanah.





































GARIS PANDUAN MENDENGAR LAGU DAN MUZIK

Para-para ulama berbeza-beza pendapat berhubung dengan hukum dan persoalan yang berkaitan dengan seni lagu dan muzik. Ada yang mengharamkan semua jenis lagu dan muzik dengan bersandarkan dalil-dalil al-Qur’an dan al-Sunnah. Golongan ini menyifatkan muzik dan nyanyian adalah ‘seruling syaitan’, himpunan perkataan yang sia-sia, serta penghalang ibadah. Bahkan ada antara mereka sanggup mematikan peti televisyen semata-mata untuk menghindari muzik montaj warta berita.

Golongan kedua pula beranggapan lagu dan muzik adalah harus dan dibolehkan selagimana tidak melampaui batas-batas syarak. Mereka mrnyifatkan instrumen muzik yang baik tidak lebih seperti kemerduan suara burung, bahkan ia antara dunia yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T. kepada hambanya.

Dr. Yusuf al-Qaradhawi di dalam banyak karyanya telah menganalisis dan menghuraikan banyak dalil-dalil naqli dan ‘aqli serta pandangan ulama berhubung isu ini. Secara umumnya, beliau telah membuktikan mengenai hukum seni lagu dan muzik yang pada asalnya bersifat harus tetapi telah berubah kepada hukum-hukum lain berdasarkan beberapa batasan dan kriteria yang perlu diambilkira iaitu:


1. LIRIK LAGU TIDAK BERTENTANGAN DENGAN AKIDAH DAN AKHLAK
ISLAM.

Tidak semua lagu dibolehkan menurut syariat Islam. Lagu yang di bolehkan adalah lagu yang liriknya tidak menyalahi akidah dan akhlak Islam. Lirik lagu yang mengajak kepada kemungkaran, memesongkan akidah dan melalaikan adalah haram. Contoh lirik lagu yang mendorong kemungkaran seperti didendangkan oleh Abu Nawas.

“Tinggalkan celaanmu padaku, sebab celaan itu adalah pujian;
Ubatilah aku dengan si cantik sang penawar”.

Lagu yang memuji penaniayaan, celaan dan penghinaan ke atas umat Islam juga adalah dilarang sama sekali. Selain itu lagu-lagu yang mendorong putus asa, mematahkan semangat dan melalaikan turut terkeluar dari prinsip-prinsip kesenian Islam.















2. GAYA PERSEMBAHAN.

Cara dan gaya persembahan sangat berperanan dalam menentukan status hukum lagu itu sendiri. Kadangkala tema lagu itu tidak bermasalah namun gaya persembahan penyanyi sama ada lelaki atau wanita boleh mengundang fitnah dan kejahatan. Maka hukum nyanyian tersebut berubah dari harus kepada haram, syubhah ataupun makruh.

Sebagai contoh persembahan lagu oleh para penyanyi di televisyen, konsert dan karnival bayak mempamerkan aksi-aksi erotik dan mengundang fitnah. Pakaian yang tidak menutup aurat bahkan menjolok mata serta solekan yang melampau kadangkala menjijikkan adalah bersalahan dari prinsip-prinsip Islam.

3. TIADA UNSUR-UNSUR HARAM

Antara perkara-perkara yang perlu diawasi ketika mendengar lagu ialah; hendaklah majlis itu tidak disertai dengan unsur-unsur haram seperti minuman keras, muzik yang membangkitkan nafsu, serta diiringi oleh para penari yang seksi. Suasana di tempat penonton juga perlu diambil kira. Percampuran antara lelaki dan wanita (khilat) adalah dilarang sama sekali bahkan ia bakal mengundang pencabulan dan eksploitasi wanita.

Mendengar lagu dan muzik di rumah walaupun jauh dari suasana kelab malam, kafe, konsert dan seumpamanya, namun ia masih termasuk dalam lingkungan mendokong propaganda kemunkaran jika tidak dibatasi dengan keimanan.

4. TIDAK MELAMPAUI BATAS ATAU BERLEBIH-LEBIHAN.

Setiap perkara yang dibenarkan syarak hendaklah dilakukan secara sederhana. Perbuatan yang melampau-lampau dan berlebih-lebihan adalah dilarang oleh Islam. Sabda Rasulullah S.A.W.:
“Makanlah dan minumlah, berpakaianlah dan bersedekahlah kamu sekalian
dengan tidak berlebihan dan sombong”.

Islam mengharamkan sikap berlebih-lebihan dan keterlaluan dalam semua perkara walaupun berkaitan dengan ibadat. Apatah lagi keterlaluan di dalam bidang hiburan sekalipun ianya harus.

Dalam kehidupan ini, keseimbangan antara akal dan perasaan perlu diselaraskan. Keseimbangan antara perasaan manusia secara keseluruhan, seperti cinta, benci, cemburu, kebapaan, keibuan, persaudaraan perlulah berpada-pada. Adapun berlebih-lebihan secara khusus kepada persoalan cinta antara lelaki dan perempuan di dalam hampir kesemua lirik-lirik lagu pastilah tidak wajar sama sekali. Cinta bukan sekadar difokuskan kepada wanita, kerana cinta itu amat luas ruang lingkupnya. Cinta kepada Allah S.W.T.,rasulNya dan ibubapa perlulah diberikan keutamaan di dalam lagu.







5. HUKUM BERGANTUNG KEPADA PENDENGAR.

Setiap pendengar sebenarnya merupakan orang yang paling mahir dan layak menentukan hukum sebenar lagu dan muzik untuk dirinya. Sekiranya terdapat unsur nyanyian yang menaikkan nafsu syahwat, mendorong ke arah kejahatan, melalaikan serta leka untuk menunaikan ibadah, maka menjadi kewajipan ke atas pendengar itu untuk menjauhinya serta menutup menutup pintu fitnah tersebut demi memelihara diri dan agamanya.

Monday, July 23, 2007

Perihal Kaum Yang Sesat

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Umatku akan berpecah hingga menjadi tujuh puluh tiga (73) puak, hanya satu puak yang terselamat, manakala yang lain semuanya binasa.” Sewaktu ditanya: "Siapakah yang terselamat itu?" Baginda menjawab, "Itulah Ahlus Sunnah Wal Jamaah." Ditanya lagi, "Apakah Ahlus Sunnah Wal Jamaah itu?" Baginda bersabda, "Perjalananku hari ini dan para sahabatku.”

Kita sebagai orang awam tertanya-tanya siapakah 72 puak yang tersesat itu. Adakah kita termasuk di dalam salah satu puak yang tersesat itu? Untuk lebih berwaspada supaya kita tidak termasuk di dalam puak-puak yang tersesat itu, di sini dibentangkan serba ringkas antara puak-puak yang tersesat tersebut, sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Syeikh Daud Al-Fatani dalam kitabnya Manhalush Shafi, antaranya:

Puak-puak yang Tersesat dalam Bab Syariat

Puak-puak yang tersesat dalam bab Syariat ini ialah golongan yang menambah-nambah atau mengurangkan sesuatu perkara dalam bab ibadat dan hukum-hakam, tanpa mempunyai sandaran dan asal usul yang jelas dalam al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w ataupun daripada perbuatan sahabat-sahabat Nabi yang muktabar, sama ada perbuatan itu wajib, haram, sunat, makruh ataupun harus. Kemudian perbuatan dan amalan tersebut diamalkan pada diri, keluarga dan masyarakat. Perkara dan amalan tersebut dikenali dengan istilah syarak sebagai Bidaah Dholalah yang Karohah dan Bidaah Dholalah yang Haram, yang mesti dijauhi oleh setiap orang Islam.

Puak-Puak yang Teresat dalam Bab Akidah

Terdapat 72 puak yang tersesat dalam bab Akidah ini, kerana pegangan dan kepercayaan mereka terang-terangan bercanggah dengan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah serta apa yang telah dibawa oleh Rasulullah s.a.w dan sahabat-sahabat baginda. Antara kumpulan-kumpulan tersebut ialah:

1. Kaum Rafidhiyah - 12 puak

Kesesatan puak-puak ini dalam bab Akidah berlaku kerana pegangan dan kepercayaan mereka jelas bercanggah sama sekali dengan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah walaupun mereka masih mengaku bahawa mereka terdiri daripada orang-orang Islam. Antara pegangan mereka ialah:

i. Mereka beriktikad bahawa Saidina Ali k.w.h akan turun dari langit pada suatu hari nanti dengan rupa awan ketuhanan lalu berupa dengan seorang manusia, maka beliau akan melakukan beberapa pekerjaan yang disejajarkan kepada sifat ketuhanan. Setelah itu beliau akan naik semula ke langit.
ii. Mereka juga berpegang bahawa Malaikat Jibrail telah tersalah memberi wahyu kepada Nabi Muhammad, sedangkan sebenarnya wahyu tersebut adalah untuk Saidina Ali k.w.h.
iii. Mereka juga percaya bahawa Nabi Muhammad s.a.w dan Saidina Ali k.w.h bekerjasama dalam melakukan pekerjaan kenabian.
iv. Mereka juga mendakwa bahawa jawatan khalifah itu hanyalah khusus kepada Saidina Ali k.w.h sahaja. Oleh itu Saidina Abu Bakar, Saidina Umar dan Saidina Usman sentiasa berada dalam keadaan kafir kerana menerima dan menjawat jawatan Khalifah Rasulullah s.a.w. Mereka juga mengeji dan menyumpah sahabat-sahabat agung Rasulullah s.a.w dan sahabat-sahabat lain yang tidak seketurunan atau sebangsa dengan Saidina Ali k.w.h.
v. Mereka percaya bahawa apabila telah keluar roh daripada seseorang anak Adam (mati), maka roh orang yang mati itu akan masuk pula ke dalam jasad orang lain dengan nama dan rupa yang lain atau serupa.
vi. Mereka juga mendakwa bahawa Saidina Ali k.w.h juga akan kembali hidup semula di akhir zaman sebelum berlakunya hari Kiamat. Beliau akan datang dan menghukum semua musuh-musuhnya, tempat beliau sekarang ialah di awan. Bunyi guruh dan kilat itu adalah suara cemeti Saidina Ali k.w.h.
vii. Mereka percaya bahawa kadang-kadang zat Allah akan zahir dalam rupa bentuk manusia, maka ketika itu dinamakan zat tersebut sebagai Nabi atau Imam, lalu mengajak manusia kepada agama Islam yang lurus. Jika zat Allah tidak zahir secara demikian sudah tentulah semua manusia akan tersesat. Mereka juga percaya bahawa zat Allah itu boleh menjelma dan masuk ke dalam sesuatu lalu sebati dengan benda tersebut.

2. Kaum Jabariyah - 12 Puak

Puak-puak Jabariah ini juga terkeluar daripada Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Antara ittikad dan pegangan puak-puak ini, antaranya:

i. Keimanan, ketaatan dan kekufuran serta maksiat adalah semata-mata daripada Allah. Manusia tidak mempunyai daya upaya dan ikhtiar apa-apa kerana semuanya telah ditentukan oleh Allah. Oleh itu semua hamba Allah (manusia) digugurkan daripada taklif syarak (kewajipan bagi melaksanakan sesuatu perintah Allah).
ii. Mereka juga mendakwa dan percaya setiap perbuatan baik yang dilakukan oleh manusia tidak akan mendapat sesuatu kebajikan dan pahala, begitu juga perbuatan jahat dan maksiat yang dilakukan oleh manusia, juga tidak mendatangkan apa-apa dosa dan tidak akan mendapat apa-apa seksaan di Akhirat kelak.
iii. Bertafakkur (bermeditasi) itu adalah lebih baik daripada segala ibadat sama ada ibadat yang fardu atau sunat.
iv. Sesiapa yang menjadi kekasih Allah dan bersih jiwanya daripada segala hawa nafsu yang jahat serta beliau mempunyai ilmu yang tinggi, maka pada ketika itu beliau tidak perlu lagi melakukan apa-apa amal ibadat.
v. Orang-orang kafir dan orang-orang yang sentiasa melakukan maksiat tidak akan ditanya serta di soal di hari Akhirat kelak, kerana segala perbuatan mereka itu adalah atas kehendak Allah.
vi. Bahawa Allah tidak akan menyeksa hamba-hambanya, kerana jika Allah menyeksa hamba-hambanya juga, maka Allah itu adalah zalim, sedangkan Allah bersifat Maha Adil.
vii. Allah akan menghidupkan orang-orang kafir dan yang melakukan maksiat di dalam neraka, selepas itu Allah akan mematikan mereka dan tidak akan dihidupkan lagi buat selama-lamanya.
viii. Apabila Allah telah selesai menjadikan segala mahkluknya, maka Allah akan beristirahat, maka tiap-tiap perkara itu akan zahir dan wujud dengan sendirinya apabila tiba waktu dan masa yang telah ditetapkan oleh Allah dan tidak ada kena mengena dengan kudrat dan iradat Allah lagi.
ix. Semua harta di dunia ini adalah kepunyaan bersama semua manusia dan halal bagi sesiapa mengambilnya (mencurinya) dan tuannya yang sah tidak berhak mencegah orang lain daripada mengambil harta benda mereka.
x. Apabila seseorang itu terasa hendak melakukan sesuatu samada perkara-perkara kebajikan ataupun perkara yang jahat dan maksiat, maka hendaklah beliau segera melakukan perbuatan tersebut, kerana ianya merupakan wahyu daripada Allah yang telah dicampakkan ke dalam hatinya oleh Allah.
xi. Semua kewajipan dan kefardhuan yang diwajibkan oleh Allah itu boleh dilaksanakan jika seseorang itu rajin dan boleh juga ditinggalkan jika seseorang itu merasa malas.
xii. Segala perintah Allah itu perlu dilakukan sekali sahaja dan tidak payah lagi diulang-ulang.
xiii. Untuk menjadi seorang muslim hanya memadai dengan mengucap dua khalimah syahadat dan tidak perlu melakukan kewajipan-kewajipan yang lain.

3. Kaum Kharijiyah - 12 Puak

Antara fahaman dan pegangan puak-puak Kharijiyah yang bertentangan dengan ajaran Islam yang sebenar, antaranya:

i. Bahawa yang menjadikan kebaikan itu adalah Allah dan yang menyebabkan kejahatan itu adalah daripada usaha dan ikhtiar manusia sendiri. Mereka juga menghukum kafir ke atas orang-orang Islam yang melakukan dosa-dosa besar.
ii. Bahawa Zakat itu tidak diwajibkan ke atas umat Islam. Oleh itu mereka boleh menghimpunkan harta sebanyak mana yang mereka sukai walau dengan apa cara sekalipun. Zakat juga tidak harus diberikan kepada sesiapa pun kerana kita tidak tahu adakah mereka itu Islam ataupun kafir.
iii. Bahawa Allah akan menghimpunkan semua dosa-dosa Syirik Jali dan tidak perlu mengucap dua khalimah syahadah untuk kembali kepada Islam.
iv. Tidak wajib beriman dengan perkara-perkara yang ghaib seperti malaikat, dosa dan pahala, hari khiamat dan sebagainya.
v. Allah tidak akan menghukum mahkluknya dengan sesuatu hukuman.
vi. Matahari, bulan, bintang dan cakerawala di angkasa bukan sebahagian daripada mahkluk Allah.
vii. Semua orang perempuan itu merupakan perhiasan kepada orang lelaki. Oleh itu boleh melakukan persetubuhan sebelum berkahwin dengan mana-mana perempuan yang disukainya.
viii. Saidina Ali k.w.h itu merupakan seorang kafir dan hanya Saidina Umar dan Abu Bakar sahaja yang Islam.

4. Kaum Qadariyah - 12 Puak

Antara pegangan dan pegangan Ittikad mereka yang menyeleweng ialah:

i. Segala usaha dan ikhtiar, cita-cita dan doa-doa manusia akan memberi kesan dengan sendirinya, setelah Allah selesai menciptakan ikhtiar, usaha, cita-cita dan rangkaian doa kepada manuisa.
ii. Syaitan itu serupa dengan Allah kerana syaitan juga tidak mempunyai tubuh dan rupa yang nyata (tidak boleh di lihat dengan mata kasar) seperti Allah.
iii. Yang menjadikan sesuatu kejahatan itu adalah syaitan semata-mata dan yang menjadikan kebaikan itu hanyalah Allah semata-mata.
iv. Sesuatu Qada dan Qadar itu bukanlah daripada Allah, tetapi datangnya daripada usaha dan ikhtiar manusia sendiri.
v. Beramal dan melakukan ibadat itu merupakan perbuatan yang sia-sia sahaja, kerana setiap yang baik dan jahat itu telah ditetapkan oleh Allah sejak dari azali lagi.
vi. Syurga, Neraka, Hisab dan Mizan tidak wujud lagi sekarang kerana belum dijadikan oleh Allah lagi, sehingga apabila telah tiba hari Khiamat.
vii. Bahawa segala amal ibadat itu, adalah berpunca dari usaha manusia semata-mata dan tidak diketahui lagi samada akan beroleh pahala atau dosa, jika mereka meninggalkan atau melakukannya.
viii. Bahawa Allah tidak menciptakan syaitan kerana jika Allah mencipta syaitan, maka Allah juga telah menciptakan kekufuran, maka dengan itu menunjukkan bahawa Allah juga suka kepada kekufuran.
ix. Puak-puak ini benci kepada ibadat-ibadat yang fardu dan suka kepada ibadat-ibadat yang sunat dan sembahyang yang empat rakaat juga telah mereka jadikan dua rakaat sahaja.
x. Semua kitab Allah yang diturunkan dari langit tidak di mansukh (batal) dengan turunnya kitab al-Quran, dengan itu wajib beramal dengan semua isi kandungan kitab-kitab tersebut.

5. Kaum Jahmiyah - 12 Puak

Antara kepercayaan dan pegangan akidah golongan ini ialah:

i. Asma-asma Allah dan sifat-sifat Allah itu adalah merupakan mahkluk.
ii. Zat Allah itu wujud pada setiap tempat atas rupa hulu dan ittihad.
iii. Orang Islam yang derhaka apabila dimasukkan ke dalam neraka, akan kekal selama-lamanya di dalam neraka.
iv. Apabila segala isi neraka itu menjadi abu, mereka tidak akan dihidupkan semula.
v. Mayat orang mati tidak merasai azab dan seksaan atau nikmat kecuali ketika sakaratul maut dan di dalam kubur sahaja.
vi. Bahawa zat-zat Allah itu berdiri di antara langit dengan bumi.
vii. Bahawa Nabi Muhammad hanya dapat melihat Allah di dalam dunia sahaja dan manusia yang lain pula hanya dapat melihat Allah di akhirat sahaja.

6. Kaum Murjiyah - 12 Puak

Antara ittikad mereka yang menyeleweng dan sesat ialah:

i. Selepas seseorang itu telah membicarakan rukun Iman, maka ia tidak lagi difardukan apa-apa.
ii. Bahawa Allahlah yang menjadikan semua mahkluknya tetapi Allah tidak pula menyuruh manusia melakukan kejahatan dan tidak pula melarang manusia daripada meninggalkannya.
iii. Sesiapa yang mengucap LailahaillAllah, maka ia telah bebas sama ada untuk melakukan ketaatan kepada Allah atau melakukan kejahatan.
iv. Barang siapa yang mengesakan zat Allah, sifat-sifat Allah dan segala perbuatan Allah, maka mereka tidak akan dicatatkan apa-apa dosa besar yang telah mereka lakukan.
v. Bahawa Allah itu adalah terdiri daripada Jauhar dan ´aradh (sel atau nukleus).
vi. Iman seseorang itu akan berkurang pada tiap-tiap tahun dan tidak akan bertambah lagi.
vii. Sah sujud kepada matahari, bulan dan bintang atau mahkluk lain, sama seperti sujud kepada Allah.
viii. Iman itu adalah ilmu, maka sesiapa yang tidak berilmu, maka ia telah menjadi kafir.
ix. Seseorang manusia boleh menjadi mukmin pada ketika yang dikehendaki oleh Allah dan manusia juga boleh menjadi kafir jika dikehendaki oleh Allah dalam sesuatu masa.
x. Allah tidak bersifat dengan segala sifat Wujudiah.
xi. Boleh dan sah mengikut perintah atau arahan daripada syaitan atau jin, sama ada jin Islam atau kafir, walaupun perintah bagi melakukan perkara kejahatan dan maksiat.

Puak-Puak yang Tersesat dalam Bab Sufi

Kumpulan-kumpulan yang tersesat dan menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenarnya dalam bab Sufi pula terdiri daripada 13 puak yang besar antaranya:

1. Kaum Marjiyah

Kepercayaan yang menjadi Ittikad dan pegangan kaum ini ialah apabila mereka beramal dan telah sampai ke tahap mereka telah menjadi kekasih Allah, iaitu apabila mereka telah sampai ke tahap tiada lagi benda lain yang mereka kasihi selain daripada Allah, maka pada tahap ini semua kewajipan syarak dan ibadat ke atas mereka telah digugurkan oleh Allah. Dalam keadaan ini segala yang haram telah menjadi halal bagi mereka.

Segala kewajipan yang difardukan seperti solat, puasa, haji, zakat dan sebagainya boleh dibuat dan boleh juga ditinggalkan mengikut sesuka hati mereka.

Kumpulan ini, sesetengahnya sangat suka bertelanjang dan tidak menutup aurat. Pada pegangan mereka, semua harta di dunia ini adalah kepunyaan datuk mereka, iaitu Nabi Adam, jadi mereka sebagai cucu-cicit keturunan Nabi Adam. Maka semua harta tersebut adalah halal bagi mereka mengambil dan menggunakannya walaupun tanpa kebenaran dan meminta izin daripada tuannya yang sah terlebih dahulu.

2. Kaum Auliya´iyah

Ittikad dan pegangan puak-puak Auliya´iyah ini ialah apabila mereka telah sampai ke tahap dan martabat wali, maka terangkatlah semua kewajipan syarak ke atas mereka. Pada tahap ini, apa yang menjadi kewajipan ke atas diri mereka sebagai hamba Allah seperti solat, puasa dan sebagainya tidak perlu lagi ditunaikan, manakala apa-apa yang telah diharamkan oleh Allah ke atas manusia telah menjadi halal bagi mereka, seperti berzina, mencuri dan sebagainya. Martabat mereka sebagai wali pula adalah lebih besar dan mulia daripada martabat Nabi.

3. Kaum Syamrakhiyah

Ittikad dan pegangan puak-puak ini ialah apabila sampai ke tahap-tahap tertentu, maka Allah telah menghalalkan bagi mereka perbuatan zina dan sebagainya dan mereka pula akan berpura-pura warak apabila berada di khayalak ramai.

4. Kaum Ibahiyah

Ittikad dan pegangan puak-puak Ibahiyah ini ialah mereka tidak sanggup menahan diri mereka daripada melakukan perkara-perkara mungkar yang dilarang oleh Allah dan mereka juga tidak sanggup menyuruh manusia lain supaya melakukan kebaikan dan mereka juga menghalalkan zina kepada ahli kumpulan mereka.

5. Kaum Haliayah

Ittikad dan pegangan puak-puak ini, mereka boleh melakukan perkara-perkara mungkar asalkan mereka boleh mendekatkan diri kepada Allah. Contohnya, dalam melakukan zikir, mereka akan menari-nari dan bertepuk tangan sambil berzikir. Ada yang pengsan dan mereka sandarkan semua perbuatan buruk mereka itu kepada Sunnah Rasulullah s.a.w yang perlu diikuti oleh semua manusia lain.

6. Kaum Huriyah

Ittikad dan pegangan puak-puak Huriyah ini adalah lebih kurang dengan pegangan puak-puak Haliyah. Cuma apabila mereka pengsan itu, mereka berkata: "datanglah kepada kami bidadari, maka kami setubuhi ia." Apabila sedar daripada pengsan mereka, akan pergi mandi junub.

7. Kaum Waqi´iyah

Ittikad dan pegangan puak-puak ini bahawa zat Allah dan segala sifat-sifat-Nya, Asma-Nya dan segala perbuatan Allah tidak boleh dikenali. Hamba sama sekali tidak akan sampai kepada Makrifatullah.

8. Kaum Mutajalihiyah

Ittikad dan pegangan puak-puak ini, bahawa mereka tidak boleh memakai pakaian yang baru dan bersih. Mereka juga suka melakukan perbuatan-perbuatan jahat dan suka kepada perempuan dan suka melakukan zina.

9. Kaum Mutakasiliyah

Ittikad dan pegangan puak-puak ini ialah mereka tidak suka berusaha dan berikhtiar bagi mendapatkan makanan dan rezeki daripada Allah. Mereka juga meminta-minta sesuatu daripada orang ramai dan memaksa orang ramai supaya memberi harta zakat dan sedekah kepada mereka.

10. Kaum Ilhamiyah

Ittikad dan pegangan puak-puak ilhamiyah ini ialah mereka mendakwa bahawa mereka selalu mendapat ilham ketuhanan. Mereka juga meninggalkan daripada mempelajari serta membaca al-Quran, meninggalkan zikir dan segala selawat, kerana mereka mendakwa bahawa al-Quran itu menjadi penghalang untuk mereka sampai kepada Makrifatullah. Dengan itu mereka lebih suka menghafaz serta mempelajari bait-bait syair dan sebagainya.

11. Kaum Hululiyah

Ittikad dan pegangan puak-puak ini bahawa zat Allah menjelma dalam diri manusia dan dalam benda-benda lain di alam ini. Mereka juga mengharuskan ahli kumpulan mereka memandang kepada perempuan-perempuan yang elok dan cantik serta memandang kepada lelaki yang cantik paras rupa kerana pada pandangan mereka di situ terdapat Tajalli (kebenaran yang diperlihatkan Allah) ketuhanan. Mereka juga suka bersuluk (mengasingkan diri untuk bertafakur), melakukan zikir dengan bercampur antara lelaki dengan perempuan sambil memeluk dan mencium wajah-wajah yang cantik, kerana pada wajah tersebut terdapat bekas Tajalli ketuhanan. Jika mereka mendapat anak dalam majlis tersebut, maka anak itu adalah anak daripada Tajalli ketuhanan. Mereka juga boleh melakukan semua amalan dan amal ibadat hanya dengan menggunakan niat sahaja.

12. Kaum Wujudiyah

Ittikad dan pegangan puak-puak Wujudiyah ini, sebenarnya adalah terdiri yang mulhid dan zindik semata-mata (orang yang imannya telah terpesong dan tidak lagi percaya kepada agama Allah yang sebenarnya). Mereka mendakwa bahawa diri mereka dan zat Allah adalah sama. Kewujudan Allah itu pula adalah bertempat dan mempunyai masa-masa tertentu serta kewujudan Allah boleh di lihat dengan mata kasar manusia. Mereka hanya membahaskan tentang kewujudan zat-zat Allah mengikut khayalan pemikiran mereka semata-mata sahaja.

13. Kaum Mujassimah

Ittikad dan pegangan puak-puak ini bahawa zat Allah itu adalah berjisim dan berbentuk sebagaimana manusia, iaitu boleh dirasa, boleh dilihat dan boleh dipegang.

Kesimpulannya, segala pegangan dan akidah serta ittikad dan fahaman puak-puak yang telah dinyatakan serba ringkas di atas adalah terang-terangan menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenarnya, walaupun mereka masih mendakwa bahawa mereka adalah sebahagian daripada umat Islam. Sebenarnya, puak-puak inilah yang telah merosakkan kesucian agama Islam. Mereka bukan sahaja sesat, malah telah menyesatkan orang-orang jahil yang lain, yang mengikut ajaran dan kumpulan mereka dengan tujuan untuk mendalami ajaran Islam. Pengikut-pengikut itu juga tersesat dan menjadi kafir bersama tok-tok guru yang mengembang dan mempertahankan ajaran dan pegangan kumpulan tersebut. Mereka semua akan di humbankan ke dalam neraka oleh Allah di hari Akhirat kelak.

Sebagai seorang Islam yang cintakan kepada ajaran dan kesucian agama Islam, marilah sama-sama kita menjauhkan diri daripada semua pertubuhan dan kumpulan yang sesat tersebut dan mengikuti ahli dan kumpulah Ahlus Sunnah Wal Jamaah sahaja. Mungkin segala ajaran dan fahaman yang di pegang oleh kumpulan dan puak-puak tersebut adalah datangnya daripada ajaran dan bisikan puak-puak jin dan syaitan yang sentiasa berusaha untuk menyesatkan manusia daripada jalan yang benar dan di redai oleh Allah. Semoga Allah melindungi kita semua daripada terjerumus ke dalam perangkap puak-puak tersebut.

Antara Perkara-perkara Yang Menyebabkan Dosa-dosa Besar

1. Syirik jali, kufur dan murtad.
2. Membunuh seseorang tanpa sebab yang sebenar ( tanpa hak ) dengan tiada sumber atausubahat amal.
3. Zina.
4. Liwat.
5. Merperkosa binatang.
6. Meminum minuman yang memabukkan.
7. Mencuri dengan kadar yang membolehkan dijatuhkan hukuman potong tangan.
8. Menuduh seseorang yang baik berzina.
9. Menjadi saksi dusta.
10. Merampas harta orang lain dengan tiada sebab yang membenarkanya berbuat demikian.
11. Lari daripada medan peperangan jihad kerana menegakkan agama Allah, maruah diri, maruah bangsa dan harta (negara).
12. Makan riba.
13. Memakan harta anak-anak yatim walau dengan apa cara sekalipun dengan tidak sebenar.
14. Mendurhaka kepada kedua orang tua.
15. Mendusta ke atas Rasulullah s.a.w.
16. Menyembunyikan diri daripada menjadi saksi tanpa apa-apa keuzuran, sedangkan ia patut hadir untuk memberi keterangan.
17. Berbuka puasa dengan sengaja, tanpa apa-apa keuzuran.
18. Bersumpah dusta.
19. Mendahulukan solat fardu sebelum masuk waktunya atau melakukan solat fardu selepas luput waktunya dengan sengaja tanpa apa-apa keuzuran syarie.
20. Memutuskan hubungan kekeluargaan dan silatulrahim dengan jiran dan kaum kerabat tanpa sebab-sebab yang di benarkan oleh syarak.
21. Menipu dalam sukatan timbangan barang, samada mengurang atau melebihkannya.
22. Sengaja meninggalkan solat fardhu tanpa apa-apa keuzuran syarie.
23. Menjatuhkan maruah seseorang Islam yang lain tanpa alasan yang di benarkan oleh syarak.
24. Menyumpah dan mengeji sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w.
25. Memberi dan menerima rasuah.
26. Menegah lelaki yang halal daripada masuk ketempat tidur isterinya atau gundiknya.
27. Bergaul bebas antara lelaki dan perempuan yang halal nikah dalam suatu majlis yang di tegah oleh syarak.
28. Mengadu kepada pemerintah atau pihak yang berkuasa supaya mengambil tindakan kepada seseorang tanpa alasan yang sebenarnya.
29. Enggan mengeluarkan zakat.
30. Melupakan ayat-ayat al-Quran dan Hadis yang telah dihafalnya.
31. Membakar haiwan walaupun yang telah mati.
32. Mengamalkan ilmu sihir dan segala bentuk atau kaedah yang bersangkutan dengan khadam bersyarat serta mengajarkannya kepada orang lain.
33. Meninggalkan daripada menyuruh manusia supaya melakukan kebaikan dan tidak mencegah manusia daripada melakukan kejahatan. Padahal ia berkemampuan melakukan perkara tersebut.
34. Isteri enggan melayani suaminya tanpa alasan yang munasabah atau isteri menderhaka kepada suaminya tanpa alasan yang dibenarkan oleh syarak.
35. Putus asa dengan rahmat Allah.
36. Tidak menghiraukan dengan kemurkaan Allah dengan sentiasa melakukan maksiat dan tidak pernah mengharapkan keampunan daripada Allah.
37. Zihar, iaitu menyerupakan isterinya dengan ibunya sendiri dari segi fizikal.
38. Memakan makanan dan minuman yang diharamkan tanpa ada sebab-sebab yang diharuskan oleh syarak.
39. Memakan bangkai tanpa ada keuzuran syarak.
40. Namimah, iaitu memperlaga-lagakan kedua-dua belah pihak supaya bergaduh.
41. Mengumpat ke atas ahli-ahli ilmu yang beramal dengan ilmunya dan menghafaz. al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w.

PENUTUP

Kalimah Tayibah (Syahadataini)

Setiap Muslim wajib memastikan bahawa diri mereka sentiasa berada dalam ketauhidan dan keimanan kepada Allah dengan melakukan setiap perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya. Orang muslim juga wajib menjaga, mengawal, memelihara kalimah syahadah ini supaya tidak tercabut daripada dirinya atas nama murtad, atas nama fasik, atas nama tidak berakhlak dan sebagainya. Kalimah syahadah seseorang itu juga boleh gugur jika mereka tidak berhati-hati dalam melakukan tindakan dan perbuatan sehari-harian.
Kewajipan mengucap dua khalimah shahadah selain daripada dalam solat samada solat fardhu atau solat sunat , merupakan suatu kewajipan, apabila:
i. Sampai umur taklif syarak bagi lelaki dan perempuan Islam.
ii. Orang kafir yang ingin memeluk Islam.
iii. Orang murtad yang ingin kembali kepada agama Islam.
Manakala sunat pula mengucap dua khalimah syahadah bagi golongan-golongan ini, iaitu:
i. Apabila seseorang itu telah sedar daripada pitam.
ii. Apabila seseorang itu telah siuman daripada gila.
iii. Apabila seseorang yang baru sedar daripada mabuk.
iv. Sebelum seseorang itu melakukan sesuatu pekerjaan yang baik.
Antara tujuan mengucap dua khalimah syahadah ini diucapkan adalah untuk memastikan diri seseorang muslim sentiasa kekal dalam tauhid kepada Allah sama ada Tauhid Asma, Tauhid sifat, dan Tauhid zat. Iaitu mengeluarkan diri seseorang daripada syirik Uluhiyyah dan Syirik Rububiyyah, melatih diri supaya sentiasa berpegang, bergantung dan berharap atas keagungan dan kebesaran Allah di semua tempat, kelakuan dan masa melalui lidah, perbuatan dan hati dan sejauh mana tahap yakin dan keiklasan diri berada dalam tauhid kepada Allah. Pada tahap inilah berkat dan kelebihan Allah dizahirkan pada diri seseorang muslim bersesuaian dengan apa yang telah tersirat dalam surah Ikhlas, iaitu:

1) Setiap Muslim wajib berittikad bahawa zat Allah bersifat dengan sifat Wahdaniat, iaitu Allah itu Maha Esa pada perbuatan, Sifat-Nya dan pada Zat-Nya. Dengan sifat Wahdaniat itu, maka tertolaklah Kam yang lima dalam bab Usuluddin pada membicarakan Wahdaniat, iaitu:
a) Kam Munfasil pada zat, iaitu zat Allah tidak terdiri daripada unsur-unsur tulang, daging, darah dan sebagainya, sebagaimana manusia.
b) Kam Muttasil pada zat, iaitu tiada zat yang lain yang menyamai zat Allah.
c) Kam Mufassil pada sifat, iaitu Allah bukan terdiri daripada dua benda yang sejenis dengan-Nya.
d) Kam Muttasil pada sifat, iaitu tiada sifat lain yang menyamai sifat Allah.
e) Kam Muttasil pada perbuatan, iaitu tiada perbuatan lain yang menyamai dengan perbuatan Allah.

2) Setiap muslim wajib berittikad bahawa zat Allah bersifat dengan semua sifat kesempurnaan. Contohnya, zat Allah itu bersifat Wujud, Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Sama´, Basar, Kalam, Kaunuhu Qadirun, Kaunuhu, Muridan, Kaunuhu Aliman, Kaunuhu Hayyan, Kaunuhu Samian, Kaunuhu Basiran dan Kaunuhu Mutakaliman.

3) Setiap muslim wajib berittikad bahawa zat Allah bersifat Qidam dan Baqa.

4) Berittikad bahawa Zat Allah bersifat dengan sifat Qiyamuhu Binafsihi.

5) Wajib berittikad bahawa zat Allah itu bersifat Mukhalafatuhu Taala Lil Hawadist.

6) Harus bagi Allah mengadakan sesuatu atau mentiadakan sesuatu.

7) Setiap orang muslim wajib berittikad bahawa Nabi Muhammad s.a.w dan sekalian Nabi serta Rasul yang diutuskan oleh Allah itu adalah bersifat dengan sifat yang berikut:

i. Siddiq
ii. Tabligh
iii. Amanah
iv. Fathanah.

Harus bagi para Rasul itu bersifat dan berperangai seperti manusia biasa, sekadar tidak mencacatkan pangkat kebesaran dan kemuliaan diri mereka di sisi Allah.

9) Beriman dengan Allah dan beriman kepada Qada dan Qadar adalah termasuk dalam Kalimah La ilahaillalah.

10) Beriman dengan Malaikat, beriman dengan, Rasul, beriman dengan Kitab, beriman dengan Hari Akhirat termasuk dalam kalimah Muhammadur Rasulullah.

Kesimpulannya, kita sebagai seorang muslim yang mencintai agama Islam, iaitu agama yang dapat menyelamatkan kehidupan kita, sama ada di dunia mahupun di akhirat, mestilah memastikan bahawa agama dan akidah kita tidak akan terpesong daripada akidah Islam yang sebenarnya, sebagaimana yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad s.aw, sahabat-sahabat baginda dan ulama-ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Fakta Sains Dalam Al-Quran

ASAL-USUL ALAM DARIPADA ASAP?

Di dalam surah Fussilat 41: 11, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Kemudian Dia menuju ke langit dan langit ketika itu berbentuk asap lalu Dia berkata kepadanya dan bumi: ´Datanglah kamu berdua dengan tunduk atau terpaksa.´ Keduanya menjawab: ´Kami datang dengan tunduk.´”

Di dalam kitab Al-Asas fit Tafsir, jilid 9, halaman 5010, Said Hawa menyatakan: “Sesungguhnya di sana memang sudah ada suatu keyakinan bahawa sebelum terjadinya bintang-bintang, keadaan adalah di dalam bentuk gas nebula seperti asap. Dan pandangan yang seperti ini boleh dianggap sahih kerana ia begitu hampir dengan hakikat kalimat ´dukhan´ di dalam al-Quran.´

PENCIPTAAN ALAM SEMESTA

Penciptaan alam semesta diterangkan oleh ahli astro-fizik (fizik angkasa) sebagai satu fenomena yang diterima ramai dan dikenali sebagai ´Big Bang.´ Ia disokong oleh data yang diperoleh daripada pemerhatian dan eksperimen oleh ahli astronomi dan ahli astro-fizik sejak berdekad-dekad lamanya. Menurut ´Big Bang´, seluruh alam semesta pada asalnya ialah satu jisim yang besar (Nebula Asas).

Kemudian terjadi ´Big Bang´ (Pemisahan Kedua) yang menghasilkan galaksi-galaksi. Ia kemudiannya berpecah-pecah lagi untuk menjadi bintang, planet, matahari, bulan, dan lain-lain. Asal penciptaan alam semesta ini memang unik dan kemungkinan untuk ia terjadi secara tidak sengaja adalah sifar.

Al-Quran mengandungi ayat berikut, berkenaan asal kejadian alam semesta: “Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya?” (surah Al-Anbiyaa´: 30)

Persamaan di antara ayat Al-Quran dengan teori Big Bang tidak dapat dinafikan lagi. Bagaimana sebuah kitab yang muncul di padang pasir Arab 1400 tahun lalu, mengandungi fakta sains begini?

WUJUD JISIM GAS SEBELUM PENCIPTAAN GALAKSI
Ahli sains berkata, sebelum galaksi-galaksi di alam semesta ini dibentuk, yang ada pada mulanya ialah bahan-bahan gas. Dengan kata lain, bahan-bahan atau awan gas yang besar wujud sebelum pembentukan galaksi-galaksi. Untuk menerangkan perkara ini, perkataan ´asap´ adalah lebih sesuai berbanding gas.

Ayat Al-Quran berikut merujuk kepada keadaan alam semesta oleh perkataan ´dhukhan´ yang bermaksud asap: “Kemudian Dia menujukan kehendak-Nya ke arah (bahan-bahan langit sedang langit itu masih berupa asap; lalu Dia berfirman kepadanya dan kepada bumi: ´Turutlah kamu berdua akan perintah-Ku, sama ada dengan sukarela atau paksa!´ Keduanya menjawab: ´Kami berdua sedia menurut - patuh dengan sukarela.´” (Surah Fussilat: 11)

Lagi sekali, fakta ini juga tidak diketahui oleh orang Arab pada zaman Nabi Muhammad s.wa.w. Justeru, dari mana pula sumber ilmu ini?

BENTUK BUMI BULAT

Pada zaman lampau, manusia percaya bumi ini rata. Sejak berkurun-kurun lamanya, manusia takut untuk belayar terlalu jauh kerana risau mereka akan jatuh di tebing bumi. Sir Francis Drake ialah orang pertama yang membuktikan bumi ini bulat apabila beliau belayar mengelilingi bumi pada tahun 1907.

Lihat maksud petikan ayat al-Quran ini yang membincangkan mengenai pertukaran siang dan malam: “Tidakkah engkau memerhatikan bahawa Allah SWT memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam (silih berganti).” (Surah Luqman: 29)

Memasukkan di sini bermakna malam bertukar menjadi siang secara perlahan-lahan dan bertahap-tahap dan begitulah sebaliknya. Kejadian begini hanya boleh berlaku jika bumi ini bulat. Jika ia rata, sudah tentu perubahan malam dan siang berlaku secara mendadak dan bukan perlahan-lahan.

Berikut ialah maksud petikan ayat al-Quran yang juga membayangkan bumi ini bulat: “Dia menciptakan langit dan bumi dengan ada faedah dan guna yang sebenar; Dia juga menjadikan malam melingkari siang (dengan gelapnya), dan menjadikan siang melingkari malam (dengan cahayanya).” (Surah Az-Zumar: 5)

Perkataan Arab yang digunakan di sini ialah ´kawwara´ bermakna ´untuk menindihkan´ atau ´melingkari´ - seperti serban yang dilingkarkan mengelilingi kepala. Penindihan dan pelingkaran malam dan siang hanya boleh berlaku jika bumi ini bulat. Bumi ini bukanlah bulat seperti bola, tetapi berbentuk geo-spherical (geo-bulat), iaitu leper di hujung.

Ayat berikut mengandungi keterangan mengenai bentuk bumi: “Dan bumi sesudahkan itu dijadikan berbentuk telur.” (surah An-Naazi´aat: 30)*

(*Perkataan Arab dahaha diterjemahkan oleh Mufti Haji Muhammad Noor Haji Ibrahim sebagai ´dihamparkannya´, yang juga betul. Perkataan dahaha juga bermakna telur burung unta. Lihat ayat ini yang berkaitan dengan sifat cahaya matahari dan bulan: “Dialah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya....´ (Surah Yunus: 5))

Perkataan Arab untuk telur di sini ialah ´dahaha´ yang bermaksud telur burung unta. Bentuk telur buurng unta menyerupai bentuk bumi yang geo-bulat (geo-spherical). Justeru, Al-Quran menerangkan bentuk bumi dengan tepat, walaupun anggapan umum pada masa Al-Quran diturunkan ialah bumi ini rata.

CAHAYA BULAN ADALAH CAHAYA PANTULAN

Peradaban-peradaban awal manusia percaya bulan menghasilkan cahayanya sendiri. Sains kini memberitahu kita bahawa cahaya bulan ialah cahaya yang dipantulkan. Walau bagaimanapun, fakta ini telah disebut di dalam al-Quran 1400 tahun dahulu di dalam firman-Nya yang bermaksud: “Maha Berkat Tuhan yang telah menjadikan di langit, tempat-tempat peredaran bintang, dan menjadikan padanya lampu dan bulan yang menerangi.” (Surah Al-Furqan: 61)

Perkataan Arab untuk matahari di dalam Al-Quran ialah ´syams´. Ia merujuk kepada ´siraaj´, yang bermaksud api pelita (torch) atau ´wanhaaj ´yang bermakud ´lampu yang menyala´ atau ´diya´ yang bermaksud ´kemegahan yang menyinari.´ Ketiga-tiga keterangan itu memang sesuai untuk matahari memandangkan ia mengeluarkan haba dan cahaya oleh sebab kebakaran dalamannya.

Perkataan Arab untuk bulan pula ialah ´qamar´ dan ia diterangkan di dalam al-Quran sebagai ´muneer´, iaitu sesuatu yang mengeluarkan nur, iaitu cahaya. Sekali lagi, keterangan al-Quran menyamai sifat semula jadi bulan yang tidak menghasilkan cahayanya sendiri dan merupakan benda yang tidak aktif yang hanya memantulkan cahaya matahari. Tidak pernah sekalipun di dalam al-Quran, bulan disebut sebagai ´siraaj´, ´wanhaaj´, atau ´diya´ atau matahari sebagai nur atau ´muneer´.
Ini menunjukkan Al-Quran menyedari perbezaan di antara cahaya matahari dan cahaya bulan.

Lihatlah maksud ayat-ayat firman-Nya ini yang berkaitan dengan cahaya matahari dan bulan:

1. “Dialah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang benderang) dan bulan bercahaya.” (Surah Yunus: 5)

2. “Tidakkah kamu mengetahui dan memikirkan bagaimana Allah telah menciptakan tujuh petala langit bertingkat-tingkat. Dan Dia menjadikan padanya bulan sebagai cahaya serta menjadikan matahari sebagai lampu (yang terang benderang).” (Surah Nuh: 15-16)

MATAHARI TIDAK BERPUTAR

Sejak sedemikian lama ahli falsafah dan ahli sains Eropah percaya bumi ini berkedudukan tetap di tengah-tengah pusat alam semesta dan semua benda lain beredar mengelilinginya. Di Barat, konsep alam semesta berpusatkan bumi (geocentric) ini berleluasa dari zaman Ptolemy pada kurun kedua Sebelum Masihi lagi.

Pada tahun 1512, Nicholas Copernicus membentangkan teorinya yang dipanggil Heliocentric Theory of Planetary Motion (Teori Heliocentric Mengenai Pergerakan Planet), yang mendakwa matahari itu yang berkedudukan tetap di pusat sistem matahari dengan planet-planet lain beredar mengelilinginya.

Pada tahun 1609, ahli sains Jerman Yohannus Keppler menerbitkan Astronomia Nova. Di dalamnya dia menyimpulkan bahawa planet-planet bukan hanya beredar dalam orbit bujur (elliptical) mengelilingi matahari, mereka juga berputar di paksinya pada kelajuan yang tidak menentu. Dengan pengetahuan ini, ahli-ahli sains Eropah mampu menerangkan secara tepat beberapa corak perjalanan sistem matahari termasuklah kejadian malam dan siang.

Selepas penemuan-penemuan ini, matahari dianggap sebagai berkedudukan tetap dan tidak berputar di paksinya seperti bumi. Penulis masih ingat ketika belajar kesilapan ini dari buku Geografi pada zaman persekolahan penulis. Lihatlah maksud ayat-ayat al-Quran ini:

“Dan Dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar *terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).” (Surah Al-Anbiyaa: 33)
(*Mufti Haji Muhaamd Noor Haji Ibrahim menterjemahkan beredar terapung-apung). Sila lihat keterangan ini:

Perkataan Arab yang digunakan di atas ialah ´yasbahun´. Perkataan ´yasbahun´ diambil dari perkataan ´sabaha´. Ia membawa makna pergerakan dari benda-benda yang bergerak. Jika anda menggunakan perkataan itu untuk manusia, ia tidak bermakna orang itu bergolek tetapi ia bermakna orang itu berjalan atau berlari. Jika anda menggunakan perkataan itu untuk manusia di dalam air, ia tidak bermakna orang itu sedang terapung-apung, tetapi bermakna dia sedang berenang.

Begitu juga, jika anda gunakan perkataan ´yasbah´ untuk benda-benda di angkasa raya seperti matahari ia tidak bermakna ia terbang melalui angkasa tetapi ia bermakna berputar sambil bergerak melalui angkasa. Kebanyakan buku teks telah memasukkan hakikat matahari berputar di atas paksinya.

Putaran matahari di paksinya boleh dibuktikan dengan bantuan peralatan yang boleh mengimbas imej matahari ke atas meja supaya seseorang itu boleh mengkaji imej matahari tanpa menjadi buta. Kita boleh perhatikan matahari menyempurnakan putarannya setiap 25 hari, yakni matahari mengambil masa 25 hari untuk berputar di paksinya.

Sebenarnya, matahari bergerak melalui angkasa pada kelajuan lebih kurang 150 batu sesaat, dan mengambil masa 200 juta tahun untuk menyempurnakan satu pusingan mengelilingi pusat galaksi kita iaitu Galaksi Bima Sakti.

“Dengan ketentuan yang demikian, matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing.” (Surah Yaa Siin: 40)

Ayat ini memberitahu fakta penting yang ditemui oleh astronomi moden, iaitu wujudnya orbit tersendiri untuk matahari dan bulan, dan mereka beredar melalui angkasa dengan pergerakannya sendiri. ´Tempat tetap´, di mana matahari bergerak menuju ke arahnya dan membawa bersamanya sistem matahari telah dikenal pasti tempatnya oleh astronomi moden. Ia digelar Solar Apex. Sistem matahari sesungguhnya bergerak di angkasa ke arah satu tempat di ´constellation of Hercules ´(alpha layer) yang telah dikenalpasti dengan sahih di mana letaknya.

Bulan berputar di paksinya dalam tempoh yang sama diambilnya untuk mengelilingi bumi. Ia mengambil masa 29 1/2 hari untuk menyempurnakan satu pusingan. Seseorang itu tentunya terkejut dengan ketepatan saintifik yang ditunjukkan dalam ayat-ayat al-Quran. Justeru, tidak perlukah kita fikirkan: Apakah sumber ilmu-ilmu yang terkandung di dalam al-Quran ini?´

MATAHARI AKAN PADAM SELEPAS TEMPOH TERTENTU

Cahaya matahari dihasilkan oleh proses kimia di permukaannya yang telah berlaku sejak lima billion tahun dahulu. Ia akan padam pada suatu masa nanti apabila matahari kelenyapan bahan api yang akan membawa kepupusan kehidupan di bumi ini. Ayat al-Quran menyebut mengenai perkara ini: ´Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui.” (Surah Yaa Siin: 38)

(Mesej yang sama difirmankan oleh Allah s.w.t sebagaimana terkandung di dalam al-Quran menerusi ayat-ayat 13: 2, 35: 13, 39: 5 and 39: 21)

Perkataan Arab yang digunakan di sini ialah ´mustaqarr´, yang bermakna tempat atau masa yang telah ditentukan. Justeru, al-Quran menyatakan matahari bergerak menuju ke satu tempat yang ditetapkan dan perkara itu akan berterusan sehingga ke satu tempoh yang telah ditetapkan - bermakna ia akan padam atau tamat.

KEWUJUDAN BAHAN DI RUANG ANGKASA

Ruang di luar sistem astronomi yang tersusun dikatakan tidak mempunyai apa-apa bahan dan vakum sahaja. Ahli astro-fizik kemudiannya menemui kewujudan bahan-bahan yang dipanggil plasma dan ianya terdiri daripada gas yang diionkan sepenuhnya dan mengandungi jumlah elektron bebas dan ion positif yang sama. Ia juga kadang-kadang dipanggil keadaan bahan yang keempat (selain daripada tiga keadaan yang diketahui- pepejal, cecair, dan gas).

Al-Quran menyebut kewujudan bahan ini dalam ayat: “Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya.” (Surah Al-Furqaan: 59)

Amat tidak logik sekali untuk sesiapa pun membayangkan kewujudan bahan di antara galaksi telah diketahui 1400 tahun dahulu.

ALAM SEMESTA YANG SENTIASA MENGEMBANG

Pada tahun 1925, ahli astronomi Amerika yang bernama Edwin Hubble, membentangkan bukti hasil kajiannya bahawa semua galaksi semakin menjauhi antara satu sama lain, yang membayangkan alam semesta ini sedang mengembang. Pengembangan alam semesta kini diiktiraf sebagai fakta sains.

Inilah yang al-Quran katakan mengenai sifat alam semesta ini: “Dan langit itu Kami dirikan dengan kekuasaan Kami (dalam bentuk binaan yang kukuh rapi) Dan sesungguhnya Kami adalah mempunyai kekuasaan yang luas tidak terhingga.” (Surah Dzaariyaat: 47)

Perkataan Arab ´musi´u´n diterjemahkan dengan betul kepada ´mengembangkannya´, dan ia merujuk kepada penciptaan alam semesta yang amat besar dan sedang mengembang.

Stephen Hawking, dalam bukunya, A Brief History of Time, berkata, ´Penemuan bahawa alam semesta ini sedang mengembang merupakan salah satu dari revolusi intelek yang amat hebat di kurun ke 21.´

Al-Quran menyebut mengenai pengembangan alam semesta, sebelum manusia belajar membuat teleskop. Ada yang berkata fakta-fakta astronomi di dalam al-Quran tidaklah mengejutkan kerana orang Arab memang mahir di bidang astronomi. Mereka memang betul bila berkata orang Arab mahir di bidang astronomi.

Bagaimanapun mereka gagal menyedari bahawa al-Quran diturunkan sebelum orang Arab menjuarai bidang astronomi. Selain daripada itu, kebanyakan fakta-fakta saintifik yang disebut di atas mengenai astronomi, seperti asal usul alam semesta dari Big Bang, tidak diketahui oleh orang Arab walaupun sehingga zaman kegemilangan sains mereka.

Oleh hal yang demikian itu, fakta saintifik di dalam Al-Quran bukan disebabkan oleh keunggulan orang Arab di bidang astronomi. Malahan, yang sebaliknya betul. Orang Arab menjuarai astronomi kerana astronomi disebut di dalam al-Quran.

GAS HIDROGEN DAN HELIUM DAN PERMULAAN LANGIT DAN BUMI

Salah satu kajian dalam bidang ilmu astrofizik ialah tentang keadaan alam selepas berlakunya Big Bang. Kajian menunjukkan bahawa pengembangan berlaku di dalam keadaan suhu yang tinggi diikuti dengan penyejukan. Di peringkat awal itu, proton telah bercantum dengan neutron dan melahirkan gas deuterium (hidrogen berat atau heavy hydrogen) di samping gas-gas ringan yang lain, terutamanya helium, dan sedikit daripada lithium, berylium dan boron. Ini disebutkan juga sebagai ´primary nebula´.

Akhirnya, dalam jangka masa yang singkat, angkasa raya ketika itu didominasi oleh gas hidrogen dan helium. Selepas lebih kurang sejuta tahun, gas di angkasa membeku dan kemudiannya bercantum mengikut proses-proses tertentu untuk menjadi galaksi, bintang-bintang dan bumi. Penemuan ini adalah selari dengan pernyataan al-Quran.

PERMULAAN ALAM MENURUT AL-QURAN DAN SAINS

Dalam surah Al-Anbiya ayat 21: 30, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Apakah orang-orang kafir tidak melihat bahawa sesungguhnya langit dan bumi pada asalnya adalah bercantum sebagai satu, kemudian Kami pisahkan keduanya…”

Di dalam Al Jamik li Ahkamil Quran Jilid 5 halaman 4323, Imam Qartubi telah meriwayatkan perkataan-perkataan Ibn Abbas, Al-Hasan, ´Atha, Ad-Dahhak dan Qatadah: “Ia bermaksud bahawa kedua langit dan bumi pada asalnya adalah satu yang melekat lagi bercantum, kemudian Allah s.w.t pisahkan di antara kedua-duanya dan dijadikan di antara kedua-duanya udara.”

Di dalam Al-Asas fit Tafsir Jilid 7 halaman 3454, Said Hawa telah mendatangkan riwayat dari Ibn Kathir tentang pandangan Said bin Jubair berhubung dengan ayat ini: “Bahkan… sebelum ini langit dan bumi melekat dan bercantum di antara satu dengan yang lainnya. Ketika Allah s.w.t meninggikan langit maka menonjollah bumi. Demikianlah maksud Allah s.w.t memisahkan di antara kedua-duanya.”

Syeikh Tantawi Jauhari dalam kitabnya yang terkenal Al-Jawahi´ yang ditulisnya sekitar tahun 1920-1930, telah menyebutkan: “Apa yang telah dijelaskan oleh al-Quran dahulu ialah bahawa langit alam yang ada di dalamnya, adalah semua bercantum lalu Allah s.w.t pisahkan semuanya. Di sini kita tegaskan bahawa ini adalah mukjizat, kerana ilmu ini belum diketahui kecuali pada zaman sekarang.”

Berpandukan ayat ini, tafsiran yang muktabar menerima hakikat bahawa alam ini pada suatu ketika dahulu adalah bercantum sebelum dipisahkan mengikut yang dikehendaki oleh Allah s.w.t.

TEORI ´BIG BANG´

Satu teori yang telah diterima umum tentang asal kejadian alam ialah teori Big Bang. Ia mengatakan bahawa alam ini pada asalnya adalah bercantum, kemudiannya berlakulah satu letupan yang kuat (cosmic explosion) 10 ke 20 billion tahun dahulu, yang dinamakan sebagai Big Bang. Bermula dari situ berlakulah pengembangan dan penyejukan (expanding and cooling) yang melahirkan bintang-bintang, galaksi dan yang seumpamanya

Teori ini pada asalnya diasaskan dari formula General Theory of Relativity yang diutarakan oleh Albert Einstein pada tahun 1915. Kemudian pada tahun 1922 seorang pakar fizik Rusia, Alexander Friedmann, telah mengembangkan lagi formula ini dan mengukuhkan lagi teori Big Bang ini.

Pada tahun 1929, tokoh astronomi dari Amerika, Edwin Hubble, telah menemui bukti-bukti kukuh yang menyokong teori Big Bang. Dengan menggunakan alat yang canggih, beliau telah mendapati bahawa alam ini sedang berkembang sekali gus mengukuhkan pendapat bahawa alam ini bercantum padu pada asalnya dan letupan besar telah berlaku yang menyebabkan pengembangan itu.

Penyelidikan berhubung dengan tahap radiasi dan tentang gas helium yang tersebar secara seimbang di angkasa, adalah selari dengan teori Big Bang. Kajian tentang tahap radiasi di angkasa raya telah dilakukan oleh pakar astrofizik dari Amerika, Arno Penzias and Robert Wilson, pada tahun 1965.

Kajian tambahan yang dilakukan di antara tahun 1989 hingga 1993, dengan menggunakan alat pengesan khas NASA yang dikenali sebagai ´COBE Spacecraft,´ juga telah mengesahkan tentang perkara ini.

Pada hari ini dengan alat dan prasarana yang lebih canggih, seperti makmal CERN yang terletak berhampiran dengan Geneva, banyak kajian baru yang dapat dilakukan. Kajian-kajian terkini dari makmal ini telah mengukuhkan lagi teori Big Bang.

Pada tahun 1928, Thomas Gold dan Hermann Bondi telah mengutarakan satu teori yang berlawanan dengan Big Bang, iaitu, Teori ´Steady State´ yang mengatakan bahawa alam ini tidak ada permulaan, malah berkeadaan sama sejak dahulu hinggalah sekarang. Pada tahun 1964, dengan penemuan gelombang-gelombang tertentu di udara yang mengesahkan tentang kewujudan Big Bang, teori ini terus ditolak.

Semua ini mengesahkan bahawa langit dan bumi pada suatu ketika dahulu adalah bercantum padu, kemudiannya dipisahkan. Kesemuanya telah disebutkan oleh al-Quran.

Hadis Palsu Rejab

Hadis palsu Rejab, Syaaban
Oleh MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN
Agama wajib dipelihara ketulenannya supaya tidak berlaku campur aduk antara rekaan manusia dan perintah Allah dan Rasul-Nya. Jika agama boleh direka cipta, maka wahyu sudah tentu tidak diperlukan, juga Rasul tidak perlu diutuskan. Oleh itu Islam mengharamkan pembohongan di atas nama agama.
Dalam persoalan hadis, ramai kalangan kita yang begitu tidak berdisiplin dalam memetik hadis-hadis Nabi s.a.w., begitu juga dalam menghuraikannya. Sebahagiannya langsung tidak mengambil berat persoalan kethabitan iaitu kepastian di atas ketulenan sesebuah hadis.
Apa sahaja yang dikatakan hadis terus sahaja dibacakan kepada masyarakat tanpa meneliti takhrij dan tahqiq (keputusan) para ulama hadis terhadap kedudukannya.
Lebih malang ada yang menyangka apa sahaja yang dikatakan hadis maka pastinya sahih dan wajib diimani.
Dengan itu apa sahaja yang mereka temui daripada buku bacaan, yang dikatakan hadis maka mereka terus sandarkan kepada Nabi s.a.w. tanpa usul periksa, sedangkan mereka lupa akan amaran yang diberikan oleh baginda Nabi s.a.w. dalam hadis yang mutawatir: “Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain).
“Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka.” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka).
Berbohong menggunakan nama Nabi s.a.w. adalah satu jenayah yang dianggap sangat berat di dalam Islam. Perbohongan atau berdusta menggunakan Nabi s.a.w. adalah menyandar sesuatu perkataan, atau perbuatan, atau pengakuan kepada Nabi s.a.w. secara dusta, yang mana baginda tidak ada kaitan dengannya.
Ini seperti menyebut Nabi s.a.w. bersabda sesuatu yang baginda tidak pernah bersabda, atau berbuat, atau mengakui sesuatu yang baginda tidak pernah melakukannya.
Maka sesuatu yang dikaitkan dengan Nabi s.a.w. sama ada perkataan, atau perbuatan atau pengakuan, maka ia disebut sebagai al-hadis.
Namun menyandar sesuatu kepada Nabi s.a.w. secara dusta, bukanlah hadis pada hakikatnya. Cuma ia disebut hadis berdasar apa yang didakwa oleh perekanya dan ditambah perkataan al-Maudu’, atau al-Mukhtalaq iaitu palsu, atau rekaan. Maka hadis palsu ialah: “Hadis yang disandarkan kepada Nabi s.a.w. secara dusta, ia tidak ada hubungan dengan Nabi s.a.w.” (lihat: Nur al-Din Itr, Manhaj al-Nadq fi ‘Ulum al-Hadis, m.s.301, cetakan: Dar al-Fikr al-Mu‘asarah, Beirut).
Perbuatan ini adalah jenayah memalsu ciptakan agama, kerana Nabi adalah sumber pengambilan agama. Seperti seseorang yang memalsukan pasport di atas nama sesebuah kerajaan. Ia sebenarnya melakukan pembohongan dan jenayah terhadap kerajaan tersebut.
Kedudukan Nabi s.a.w. tentunya lebih besar dan agung untuk dibandingkan. Oleh itu dalam riwayat yang lain Nabi s.a.w. menyebut: “Jangan kamu berdusta ke atasku, sesiapa berdusta ke atasku maka dia masuk neraka.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Kata al-Hafizd Ibn Hajar al-‘Asqalani (meninggal 852H) dalam mengulas hadis ini: “Ia merangkumi setiap pendusta ke atas Nabi s.a.w. dan semua jenis pendustaan ke atas baginda.”
Mendengar
Maksudnya: “Jangan kamu sandarkan pendustaan ke atasku (menggunakan namaku)” (rujukan: Ibn Hajar al-‘Asqalani, Fath al-Bari, jld 1, m.s. 270, cetakan: Dar al-Fikr, Beirut).
Bukan sahaja membuat hadis palsu itu haram, bahkan meriwayatkannya tanpa diterang kepada orang yang mendengar bahawa ia adalah hadis palsu juga adalah sesuatu yang haram.
Kata al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H): “Tidak halal kepada sesiapa yang mengetahui ia hadis palsu meriwayatkannya dalam apa bentuk sekalipun, melainkan disertai dengan menerangkan kepalsuannya.” (Ibn al-Salah,‘Ulum al-Hadis, m.s. 98)
Misalnya di tanah air kita, didapati apabila munculnya bulan Rejab dan Syaaban maka hadis-hadis palsu mengenai bulan-bulan tersebut akan dibaca dan diajar secara meluas. Antaranya hadis: “Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadan bulan umatku.”
Ini adalah hadis palsu yang direka oleh Ibn Jahdam. (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha‘if, m.s. 95, cetakan: Maktab al-Matbu‘at al-Islamiyyah, Halab, Syria). Nama penuh Ibn Jahdam ialah Ali bin Abdillah bin Jahdam al-Zahid.
Ibn Jahdam meninggal pada tahun 414H. Beliau adalah seorang guru sufi di Mekah. Dia juga dituduh membuat hadis palsu mengenai solat Raghaib (iaitu solat pada Jumaat pertama bulan Rejab). (lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-‘Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5, m.s. 173, cetakan: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut).
Sebab itulah al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H) menyebut: Ada beberapa golongan yang membuat hadis palsu, yang paling bahaya ialah puak yang menyandarkan diri mereka kepada zuhud (golongan sufi).
Mereka ini membuat hadis palsu dengan dakwaan untuk mendapatkan pahala. Maka orang ramai pun menerima pendustaan mereka atas thiqah (kepercayaan) dan kecenderungan kepada mereka.
Kemudian bangkitlah tokoh-tokoh hadis mendedahkan keburukan mereka ini dan menghapuskannya. Alhamdulillah. (Ibn al-Salah, ‘Ulum al-Hadis, m.s. 99)
Golongan penceramah, imam, khatib, dan media massa pula, ada menjadi ejen menyebarkan hadis-hadis palsu mengenai amalan-amalan yang dikatakan disunatkan pada bulan-bulan tersebut.
Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (wafat 751H): Hadis-hadis mengenai solat Raghaib pada Jumaat pertama bulan Rejab kesemuanya itu adalah palsu dan dusta ke atas Rasulullah s.a.w.
Begitu juga semua hadis mengenai puasa bulan Rejab dan solat pada malam-malam tertentu adalah dusta ke atas Nabi s.a.w. Demikian juga hadis-hadis mengenai solat pada malam Nisfu Syaaban (kesemuanya adalah palsu).
Solat-solat ini direka selepas empat ratus tahun munculnya Islam (Ibn al-Qayyim, al-Manar al-Munif, m.s. 95-98).
Sebenarnya hadis sahih mengenai kebaikan malam Nisfu Syaaban itu memang ada, tetapi amalan-amalan tertentu khas pada malam tersebut adalah palsu.
Hadis yang boleh dipegang dalam masalah Nisfu Syaaban ialah: “Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci) (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain).
Al-Albani mensahihkan hadis ini dalam Silsilah al-Ahadis al-Sahihah. (jilid 3, m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma‘arf, Riyadh).
Hadis ini tidak mengajar kita apakah bentuk amalan malam berkenaan. Oleh itu, amalan-amalan khas tertentu pada malam tersebut bukan dari ajaran Nabi s.a.w.
Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam menjawab soalan berhubung dengan Nisfu Syaaban: “Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam Nisfu Syaaban, membaca doa tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam.
Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid.
Mereka membaca surah Yasin dan solat dua rakaat dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca doa yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi‘in dan tabi’ tabi‘in). Ia satu doa yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan sunah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya.
Ibadat
Perhimpunan (malam Nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bidaah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas.
Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bidaah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bidaah, dan setiap yang bidaah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka. (Dr. Yusuf al-Qaradawi, fatawa Mu‘asarah jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut).
Inilah kenyataan Dr. Yusuf al-Qaradawi, seorang tokoh ulama umat yang sederhana dan dihormati.
Namun dalam masalah ini beliau agak tegas kerana ia bercanggah dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.
Justeru, hadis-hadis palsu mengenai Rejab dan Syaaban ini hendaklah dihentikan dari disebarkan ke dalam masyarakat. Kita perlu kembali kepada agama yang tulen.
Hasil dari memudah-mudahkan dalam hal seperti ini maka muncullah golongan agama yang suka mendakwa perkara yang bukan-bukan.
Dengan menggunakan nama agama segala rekaan baru dibuat untuk kepentingan diri dan kumpulan. Islam tidak pernah memberi kuasa kepada golongan agama, atau sesiapa sahaja untuk mendakwa apa yang dia suka kemudian menyandarkannya kepada agama.
Agama kita rujukannya ialah al-Quran dan al-sunah yang dipastikan kesabitannya mengikut yang diputuskan oleh para ulama hadis. Kata al-Syeikh Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah (seorang ulama hadis al-Azhar): “Masih ada para penceramah yang tidak ada ilmu hadis, sama ada ilmu riwayat atau dirayah (mengenai teks hadis).
Mereka hanya membaca hadis apa yang mereka hafal dan dari tulisan-tulisan tanpa mengetahui kedudukan hadis tersebut.
Apa yang mereka pentingkan hanyalah reda orang ramai. Lalu mereka menyebut perkara yang berlebih-lebih, pelik dan ajaib yang Islam tiada kaitan dengannya.
Mereka ini sepatutnya dihalang dari berceramah, memberi nasihat dan bertazkirah. (Abu Syahbah, al-Wasit fi ‘Ulum wa al-Mustalah al-Hadis, m.s. 322, cetakan: Dar al-Fikr al-‘Arabi, Kaherah).
Saya menyeru diri sendiri, para penceramah, ustaz-ustaz, media elektronik dan cetak, bahkan semua pihak yang membaca sesuatu hadis memastikan kesahihannya dahulu. Semoga Rejab dan Syaaban tahun ini tidak dibaluti dengan pembohongan terhadap Nabi s.a.w.
* MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN ialah Mufti Negeri Perlis.

Disadvantages Of Multifunction Peripherals

WHAT ARE THE DISADVANTAGES OF MULTIFUNCTION PERIPHERALS

• May reduce the quality of the machines output of each individual function.
• The running costs are so astronomical.
• When the machines fail, it will leave other functions rather than just one.
• Many integrated functions may occur that units tend to be overused.
• When you want upgrade some part, you are likely to have to upgrade the whole device, which dramatically increases the total cost of ownership for your multifunction unit.
• Required highly localized changes to discrete functions depending on market needs.
• If the device massively multifunction corrupted, you lose not only one function but also other functions.
• These devices often don’t do as good a job as discrete components do.
• Though reducing the price part or equipment of multifunction peripheral, for example the refilling the printer ink process can be messy and there’s no guarantee that the cartridge will work perfectly.
• If any one thing fails inside these machines, it will likely shut the entire unit down, and since these devices are built to handle multiple duties, for example the printing or copying output may not be as crisp as high-performance inkjet or laser copiers.
• Are there other trends that make the new generation of multifunction device more vulnerable to security problems?

Friday, July 20, 2007

Irrashaimasen

Assalamualaikum....
Apa khabar...
Konnichiwa....
Ni hao ma...
Annyong haseyo...
Lumn nandre...