Friday, August 3, 2007

Bersama: MOHD. FARID RAVI ABDULLAHSOALAN 1:Saya berada di luar negara untuk jangka masa tertentu. Apa yang ingin saya nyatakan adalah perbezaan mazhab antara orang Malaysia dan orang Asia Barat. Untuk pengetahuan, ia membabitkan kes sembahyang Jumaat diimamkan oleh orang Pakistan. Pada mereka sentuhan suami isteri tidak membatalkan wuduk kerana telah mahram.
Setiap kali melakukan sembahyang tidak perlu wuduk cukup hanya sekali saja iaitu semasa sembahyang subuh. Begitu juga dengan sembahyang Jumaat. Agak berbeza dengan sembahyang di Malaysia dan saya terbaca di buku perpecahan umat Islam di akhir zaman (berlainan mazhab) melebihi perpecahan bangsa Yahudi, semuanya masuk neraka kecuali yang mengikut sunah Nabi dan al-Quran. Di manakah kedudukan saya dalam hal ini?
JAWAPAN:
Terlebih dahulu ingin saya betulkan di sini bahawa permasalahan dalam ibadat adalah suatu yang tidak dapat dielakkan. Ini kerana cara pengistinbatan (cara menghasilkan hukum) daripada sesuatu nas adalah berbeza. Ia bukan pertembungan dua fahaman, malahan kehebatan dan kemahiran para ulama dalam menghasilkan hukum-hakam berkaitan dengan fikah ibadat.
Harus solat berimamkan imam mazhab lain. Maksudnya sah solat orang bermazhab Syafie di belakang imam yang bermazhab Hanafi. Ini kerana perbezaan pendapat dan pandangan yang saudara lihat adalah dalam persoalan yang furu’ (pecahan). Contohnya dalam masalah wuduk, bagi mereka yang bermazhab Hanafi tidak menggangap batal wuduk seseorang itu jika dia tersentuh wanita bukan mahram asalkan dengan tidak ada perasaan syahwat.
Dalam mazhab Hanafi juga bersentuh kulit antara suami dan isteri tidak membatalkan wuduk. Ini kerana di antara perkara yang membatalkan wuduk dalam ayat Allah yang bermaksud, Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub (berhadas besar) kecuali kamu hendak melintas sahaja hingga kamu mandi bersuci dan jika kamu sakit atau sedang dalam musafir atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah (debu) yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun. (an-Nisaa’: 34).
Pandangan mazhab Hanafiah dalam persoalan ini ada asasnya. Mazhab Hanafiah mengambil pandangan Ibn Abbas yang mentafsirkan ayat “kamu bersentuh dengan perempuan” berpendapat yang dimaksudkan dengan bersentuhan itu ialah jimak. Adapun pandangan dalam mazhab Syafie: terbatal wuduk seseorang lelaki apabila dia tersentuh dengan wanita ajnabi (yang bukan mahram), batallah wuduk yang menyentuh dan yang disentuh.
Maksudnya dalam mazhab Syafie apabila suami tersentuh isteri atau isteri tersentuh suami adalah batal wuduk kedua-duanya. Saya kemukakan pandangan kedua-dua mazhab ini supaya kita faham perselisihan pendapat di kalangan ulama ada asasnya. Maka solat saudara di belakang imam yang bermazhab Hanafi adalah sah.
Di sebabkan persoalan sebeginilah timbul pandangan adalah lebih afdal sekiranya solat yang ditunaikan itu imam dan makmumnya dari mazhab yang sama. (Dr. Wahbah al-Zuhailiy,al- Fiqh al-Islamiy, jld:1,hlm:276).
Adapun pandangan saudara mereka berwuduk sekali sahaja di waktu subuh dan menggunakan wuduk tersebut untuk solat-solat yang lain tidak betul. Mungkin saudara tersalah faham. Banyak perkara yang lain boleh membatalkan wuduk.